Loopbaanorientatie (LOB)

Door de middelbare school worden leerlingen begeleid bij het maken van loopbaankeuzes. Op scholen wordt vanaf de brugklas tot en met het examenjaar Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding (LOB) aangeboden. LOB bestaat uit lessen en activiteiten die leerlingen ondersteunen bij loopbaankeuzes. Hoe scholen invulling geven aan LOB verschilt, dit hangt af van de visie en het beleid van de school. Er wordt in ieder geval aan de volgende vijf loopbaancompetenties (Kuijpers, 2005) gewerkt:

• Kwaliteitenreflectie: je kind leert waar hij goed en minder goed in is en hoe hij dit kan gebruiken in zijn loopbaan.
• Motievenreflectie: je kind leert wat hij belangrijk vindt en wat voldoening geeft.
• Werkexploratie: je kind gaat op zoek naar werk waarin persoonlijke waarden en kwaliteiten terugkomen.
• Loopbaansturing: je kind leert gericht te werken aan de eigen loopbaan.
• Netwerken: je kind leert contacten opbouwen en onderhouden, gericht op loopbaanontwikkeling.

Er wordt de laatste jaren hard gewerkt om LOB op de kaart te zetten. Er is een landelijk expertisepunt dat scholen hierin ondersteunt. Op steeds meer scholen is LOB een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de decaan, de mentoren en de vakdocenten en wordt LOB verweven in het hele onderwijscurriculum.

Voorbeelden van activiteiten die uitgevoerd worden bij LOB zijn:
• het spelen van een kwaliteitenspel met klasgenoten;
• een dag mee naar het werk van een ouder;
• speeddates met professionals;
• een curriculum vitae opstellen;
• een workshop solliciteren;
• LOB-gesprekken waarin de leerling verslag doet van de voortgang aan mentor en ouders;
• het bezoeken van studiemarkten en open dagen.

Toch blijkt de ondersteuning vanuit school niet altijd toereikend. Er ligt, zeker in het (pre-) examenjaar, veel focus op het behalen van het eindexamen. Ook blijken leerlingen met name behoefte te hebben aan persoonlijke begeleiding, in de vorm van gesprekken. Dit is soms lastig haalbaar gezien het aantal leerlingen en het aantal beschikbare uren van decanen, mentoren en vakdocenten.

Mijn tip? Begin je zoektocht niet bij het aanbod van opleidingen. Want: het aanbod is overweldigend groot. Grote kans dat je het overzicht mist en misschien raak je er zelfs een beetje van in paniek. Zorg ervoor dat je eerst de nodige zelfkennis opdoet. Wie ben je? Waar je ben je goed in? Wat vind je belangrijk? Wat vind je interessant? Vervolgens ga je kijken welke wensen en eisen jij voor je vervolgopleiding hebt. Zo kom je stap voor stap dichter bij het aanbod van opleidingen.

Klaar om het aanbod te lijf te gaan? Er zijn verschillende websites en gedrukte gidsen die je een overzicht bieden van het opleidingsaanbod. Denk aan de keuzegidsen en de website van studiekeuze123.